Borde spelbolag få marknadsföra sig fritt?

Idag är det inte tillåtet att marknadsföra sig fritt när det kommer till gambling och betting. Som bekant har Svenska Spel/ATG monopol för betting i Sverige, men som det verkar kommer det bli ändring på det här.

Att marknadsföra betting

Oavsett om det blir någon förändring på regleringen av den svenska bettingmarknaden eller inte, så finns det ett system för att kringgå de begränsningar som finns ändå. Spelbolagen drivs via andra länder, där svenska lagar inte gäller även om de verkar inom Sverige. När det kommer till marknadsföring gäller även det. Man får exempelvis inte marknadsföra sig i TV-reklamer, men vi ser det ständigt ändå. Det kan exempelvis vara för att en specifik kanal bedrivs via ett annat land, och har därmed också andra regler att förhålla sig till.

Det finns vägar att gå som det är idag, och om marknaden regleras, så kan vi räkna med än mer marknadsföring och synlighet för spelbolagen. Debatten idag är enligt vissa att det är fel, medan andra tycker tvärtom. Vissa påstår att spelbolagen strävar efter att göra folk bankrutt, men där är det väldigt delade meningar.

Vi på Oddsbonus24 har en vision om att betting skall vara roligt och inte ett beroende. Varje enskild spelare skall spela med måtta, och aldrig för mer än man har råd att förlora. Vi vet att betting och gambling på casino har förstört privatekonomi för många personer, men det finns idag otroligt mycket verktyg för att kunna påverka det här själv.

Är man benägen att spela för mycket, så kan man hos alla seriösa spelbolag begränsa sitt spelande eller stänga av sig själv helt och hållet. Det här hittar man alltid väldigt enkelt på respektive sajt och spelbolagen vill, precis som vi, att betting skall ske i rimliga mängder.