Sveriges nya bettinglandskap

Som vi skrivit om många gånger här på sajten stod den svenska bettingscenen inför stora förändringar vid årsskiftet 2018 och 2019. Marknaden har reglerats vilket innebär att alla som har en spellicens står under spelinspektionens tillsyn. Samtidigt infördes bonusbegränsningar och ett nationellt register, Spelpaus.se, som alla betting sidor med licens behöver vara anslutna till. Tanken är att stävja spelmissbruk och om man ser till hur många tusentals personer som stängt av sig själva från spel via spelpaus får man säga att det var ett riktigt bra initiativ från spelmyndigheten.

Hur har då regleringen tagits emot av allmänheten? Tyvärr är nog den bistra sanningen att många är ganska besvikna. Folk har länge varit trötta på omfattningen av spelreklam, inte minst i TV där det ständigt varit en hel del reklam för inte minst casino. Många trodde nog att detta skulle minska efter att licenssystemet sattes upp. Ett par månader in på året kan vi konstatera att så inte är fallet. Reklamen har snarare ökat i takt med att spelbolagen vill positionera sig. Det är troligtvis inte hållbart i längden och på sikt lär vi se mindre reklam.

Regeringen har rytit ifrån

Företrädare för den svenska regeringen hade för ett par veckor sedan ett möte med spelbolagen som verkar på den svenska marknaden. Ansvarig minister var benhård – spelreklamen ska minska. Om bolagen inte själva minskar på omfattningen kommer statliga begränsningar införas. Hur det sistnämnda skulle kunna ske är högst oklart, men det står helt klart att regeringen har lyssnat på allmänheten där många fortsatt är kritiska.

Just kritiken från många av det svenska folket kan man se nästan överallt. Efter att regleringen trädde i kraft har det exempelvis varit möjligt för spel- och betting bolagen att annonsera via sociala medier. Tyvärr för spelbolagens del har det inte tagits emot med öppna armar. I många kommentarsfält kan man se folk som är upprörda över att reklamen nu också kommit in på deras sociala medier.

Något vi antagligen dock kan räkna med är att reklamen kommer bli mindre framöver, när det blir återstår dock att se.